1. Farba po malowaniu zaczyna się łuszczyć lub pękać
MOŻLIWE PRZYCZYNY:
- niewłaściwie przygotowane podłoże: nieodpylone lub zatłuszczone,
- niewłaściwie dobrana farba lub położona w zbyt grubej warstwie,
- farba przemrożona, bardzo niskiej jakości lub przeterminowana.
ROZWIĄZANIE:
- usunąć mechanicznie całość lub uszkodzone fragmenty (zalecane usunięcie całości farby),
- uzupełnić ewentualne uszkodzenia właściwą masą szpachlową,
- zagruntować powierzchnię dedykowanym gruntem lub farbą gruntującą,
- malować zgodnie z zaleceniem producenta dochowując odpowiednich przerw technologicznych pomiędzy poszczególnymi warstwami.
2. Farba słabo kryje
MOŻLIWE PRZYCZYNY:
- farba została rozcieńczona bardziej niż dopuszcza producent (zwykle maksymalne ilość rozcieńczalnika to 0-5%),
- podłoże niewłaściwie zagruntowane,
- niewłaściwie dobrana farba (np. użycie farby do nakładania pistoletem za pomocą pędzla),
- niedotrzymanie odstępstw czasowych pomiędzy poszczególnymi warstwami. Malując mokre na mokre powodujemy, że poprzednia warstwa nie ma możliwości właściwego wyschnięcia, czego wynikiem jest brak odpowiedniej siły jej krycia.
ROZWIĄZANIE:
- niektóre intensywne kolory (szczególnie na bazie pigmentu: żółtego i czerwonego) mają tendencję do słabszego krycia. Należy zastosować wstępnie podbarwiony grunt,
- przestrzegać zalecanego czasu przerwy pomiędzy malowaniem poszczególnych warstw,
- przy trudno kryjących kolorach stosować odpowiednio dobrane wysokiej jakości farby o 1 stopniu krycia.
3. Smugi i pasy po malowaniu
Często zdarza się, że po wyschnięciu farby na ścianach a szczególnie na sufitach po wyschnięciu pojawiają się pasy i smugi. Niedoskonałości te są zwykle dobrze widoczne „pod światło” natomiast patrząc na wprost powierzchnia jest bez zarzutu. Patrząc na wprost nic nie widać ponieważ do oczu docierają promienie światła odbijane prostopadle. Patrząc z boku ściany tam gdzie struktura farby jest gładsza odbija się więcej światła i kolor wydaje się jaśniejszy. W miejscu łączenia gdzie struktura farby jest bardzie chropowata światło jest pochłaniane i stąd ciemniejszy odcień.
MOŻLIWE PRZYCZYNY:
- zbyt szybkie wysychanie farby na brzegach (miejscach łączenia) dwóch pasów nakładanej wałkiem farby. Farba nie zdążyła się rozpłynąć i nabrać właściwej struktury dlatego w miejscach łączenia ma strukturę papieru ściernego – co jest widoczne w postaci smug, pasów. Przyczyną szybkiego wysychania farby jest zbyt wysoka temperatura otoczenia (podłoża) lub zbyt wolne tempo pracy,
- zastosowanie farby niskiej jakości z dużą ilością wypełniaczy przy wysokiej temperaturze otoczenia.
ROZWIĄZANIE:
- dokładnie zagruntować powierzchnię, jeśli nadal jest chłonna powtórzyć czynność,
- malować w temperaturze niższej niż 20C, zamknąć okna, drzwi by ruch powietrza nie wysuszał dodatkowo farby,
- malować na tzw. „4 ręce” w dwie osoby. Jedna nakłada zgrubnie farbę a druga nie odrywając wałka ją rozwałkowuje, malowanie ścian musi być wykonywane w szybkim tempie bez przerw,
- można spróbować rozcieńczyć ostatnią warstwę farby (w zależności czy dopuszcza takie rozwiązanie producent).
4. Na gotowej pomalowanej powierzchni występują plamy, przebarwienia, niedomalowania
MOŻLIWE PRZYCZYNY:
- niedokładnie/niewłaściwie zagruntowane podłoże – duże różnice w odcieniu podłoża lub chłonności,
- nierównomierne rozłożenie farby (miejsca grubsze i cieńsze),
- różnica w strukturze podłoża (np. tynk cementowy i płyta g-k),
- w trakcie malowania została rozcieńczona farba.
ROZWIĄZANIE:
- jeśli podłoże ma rożną strukturę należy ją ujednolicić np. przez szpachlowanie,
- w przypadku dużych różnic kolorystycznych podłoża zastosować wstępnie podkolorowaną farbę gruntującą lub gruntować dwukrotnie,
- pilnować jednolitego rozkładu farby,
- malować przy odpowiednim oświetleniu miejsca pracy.
5. Na pomalowanej powierzchni powstają mikro pęcherzyki lub kraterki
MOŻLIWE PRZYCZYNY:
- niezagruntowane podłoże (zbyt duża chłonność),
- zbyt wysoka temperatura otoczenia,
- farba mieszana w sposób mechaniczny – zbyt spieniona (za duże obroty).
ROZWIĄZANIE:
- zagruntować podłoże,
- przestrzegać optymalnych warunków malowania,
- po ewentualnym zbyt szybkim wymieszaniu farby odczekać aż powietrze zostanie uwolnione z farby.